Publications

Book Student Usability
Book Use of ICT in Hospital Classrooms

2021-2010 (Journals)

Carlos Vaz de Carvalho, Carina Soledad González-González, Elvira Popescu, Joze Rugelj: Editorial: Serious Games. Frontiers Comput. Sci. 3: 686348 (2021).

Medel-Canales D., González-González, C.S., Aciar S. (2021). Social Relations and Methods in Recommender Systems: A Systematic Review.  International Journal of Interactive Multimedia and Artificial Intelligence (IJIMAI). (JCR, Q2).

Torres P. V., González-González C.S., Bernal C., Infante-Moro, A. (2021). Gestural interaction and reading skills: a case of study with people with Down syndrome. Universal Access in the Information Society (UAIS) Journal. (JCR, Q2).

Cano, S.; González, C.S.; Gil-Iranzo, R.M.; Albiol-Pérez, S. (2021). Affective Communication for Socially Assistive Robots (SARs) for Children with Autism Spectrum Disorder: A Systematic Review. Sensors 202121, 5166. https://doi.org/10.3390/s21155166 (JCR, Q1)

Ferreira, C.P.; González-González, C.S.; Adamatti, D.F. Business Simulation Games Analysis Supported by Human-Computer Interfaces: A Systematic Review. Sensors 202121, 4810. https://doi.org/10.3390/s21144810 (JCR, Q1)

González-González, C.S.; Violant-Holz, V.; Gil-Iranzo, R.M. Social Robots in Hospitals: A Systematic Review. Appl. Sci. 202111, 5976. https://doi.org/10.3390/app11135976 (JCR, Q2). 

González-González, C.S.; Gómez del Río, N.G.;  Toledo-Delgado, P.A.; García-Peñalvo, F. (2021). Active game-based solutions for the treatment of childhood obesity. Sensors 202121(4), 1266. doi: https://doi.org/10.3390/s21041266 (JCR, Q1)

González-González, C. S., Gil, R. M., Collazos, C. A., & González-Calleros, J. M. (2021). Análisis de las titulaciones formales e informales en Iberoamérica de UX: desafíos para la formación online. Campus Virtuales, 10(1), 141-151.

González-González, C.S. & Navarro-Adelantado, V. (2021). The limits of Gamification. Journal Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies.  doi: https://doi.org/10.1177/1354856520984743 (JCR, Q2).

Carina S- González-González, Rosa Gil-Iranzo & Patricia Paderewski (2020). Human-Robot Interaction and Sexbots: a systematic literature review. Sensors. doi: https://doi.org/10.3390/s21010216 (JCR, Q1)

Verónica Violant-Holz, M. Gloria Gallego-Jiménez, Carina S. González-González, Sarah Muñoz-Violant, Manuel José Rodríguez, Oriol Sansano-Nadal, Myriam Guerra-Balic (2020).  Psychological health and physical activity levels during the COVID-19 pandemic. A systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health.17(24), 9419; https://doi.org/10.3390/ijerph17249419 (JCR, Q1).

Perestelo-Perez, L.; Torres-Castaño, A.; González-González, C.; Alvarez-Perez, Y.; Toledo-Chavarri, A.; Wagner, A.; Perello, M.; Van Der Broucke, S.; Díaz-Meneses, G.; Piccini, B.; Rivero-Santana, A.; Serrano-Aguilar, P.; on behalf of the IC Project Consortium. IC-Health Project: Development of MOOCs to Promote Digital Health Literacy: First Results and Future Challenges. Sustainability 2020, 12, 6642. https://doi.org/10.3390/su12166642 (JCR, Q2).

Gómez del Río, N.G.; González-González, C.S.; Toledo-Delgado, P.A.; Muñoz-Cruz, V.; García-Peñalvo, F. Health Promotion for Childhood Obesity: An Approach Based on Self-Tracking of Data. Sensors 202020, 3778. https://doi.org/10.3390/s20133778 (JCR, Q1).

Alicia García-Holgado, Carina S- González-González, Aruquia Peixoto. A comparative study on the support in engineering courses: a case study in Brazil and Spain. IEEE Access. 01/07/2020. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.3007711 (JCR, Q1).

Carina S- González-González; Verónica Violant-Holz; Alfonso Infante-Moro; Lorena Cáceres García; María Dolores Guzmán Franco. Robótica educativa en contextos inclusivos: el caso de las aulas hospitalarias. EDUCACION XXI. 24 – 1, UNED, 04/01/2021. ISSN 1139-613X. https://doi.org/10.5944/educxx1.27047 (JCR, Q1)

Carina S. González González; Alfonso Infante Moro; Juan Carlos Infante Moro. Implementation of E-proctoring in Online Teaching: A Study About Motivational Factors. Sustainability. 12 – 8, MDPI, 24/04/2020. Available on-line at: <https://doi.org/10.3390/su12083488>. (JCR, Q2)

Rosa Maria Gil Iranzo; Carina Soledad González; Joan Arnedo-Moreno; Patricia Paderewski; Marga Domenech; Maria LLeras de Frutos. Generación Z y Fortnite: Lo que engancha a los más pequeños. INTERACCIÓN. 1 – 1, pp. 32 – 42. AIPO, 07/01/2020.

Pablo V- Torres-Carrión; Carina S. González-González; Pedro A. Toledo-Delgado; Vanesa Muñoz-Cruz; Rosa Gil-Iranzo; Nuria Reyes-Alonso; Selene Hernández-Morales. Improving Cognitive Visual-Motor Abilities in Individuals with Down Syndrome. Sensors. 19 – 3984, pp. 1 – 20. MDPI, 14/09/2019. DOI: 10.3390/s19183984 (JCR, Q1)

Carina Soledad González González. Estrategias para la enseñanza del pensamiento computacional y uso efectivo de tecnologías en educación infantil: una propuesta inclusiva. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa. 7, Universidad de Murcia, 25/12/2019.

Marina Umaschi Bers; Carina Soledad González González; María Belén Armas Torres. Coding as a playground: Promoting positive learning experiences in childhood classrooms. Computers & Education. 138, pp. 130 – 145. Elsevier, 24/04/2019. Available on-line at: <https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131519300995>. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.04.013 (JCR, Q1)

Nazaret Gómez del Río; Carina Soledad González González; Raquel Martín González; Vicente Navarro Adelantado; Pedro Toledo Delgado; Francisco García Peñalvo. Effects of a Gamified Educational Program in the Nutrition of Children with Obesity. Jourmal of Medical Systems. 43 – 198, Springer Nature, 22/05/2019. DOI: 10.1007/s10916-019-1293-6 (JCR, Q1)

Carina S. González González; Pedro A. Toledo-Delgado; Vanesa Muñoz-Cruz; Pablo V. Torres-Carrión. Serious games for rehabilitation: gestural interaction in personalized gamified exercises through a recommender system. Journal of Biomedical Informatics. Elsevier, 2019. DOI: 10.1016/j.jbi.2019.10326 (JCR, Q2).

Carina Soledad González González; María D. Guzmán Franco; Alfonso Infante Moro. Tangible Technologies for Childhood Education: A Systematic Review. Sustainability. 11 – 10, MDPI, 22/05/2019. DOI: https://doi.org/10.3390/su11102910 (JCR, Q2).

Lorenzo Moreno Ruiz; Dagoberto Castellanos Nieves; Beatrizce Popescu; Evelio J. González; J.L. Sanchez de la Rosa; Claudia Lisete Oliveira Groenwald; Carina Soledad González González. Combining flipped classroom, project-based learning and formative assessment strategies in Engineering studies. International Journal of Engineering Education. 35 – 6, pp. 1673 – 1683. TEMPUS Publication, 20/06/2019. (JCR, Q4)

Alicia García-Holgado; Sonia Verdugo; Francisco García Peñalvo; Carina Soledad González González. European Proposals to Work in the Gender Gap in STEM: A Systematic Analysis. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologías para el Aprendizaje. IEEE, 2019.

González, C. S. G., del Río, N. G., & Adelantado, V. N. (2018). Exploring the benefits of using gamification and videogames for physical exercise: a review of state of art. IJIMAI5(2), 46-52. (JCR, Q2)

Sandra Cano; César Collazos; Leandro Florez; Carina González; Fernando Moreira. Towards a methodology for user experience assessment of serious games with children with cochlear implants. Telematics & Informatics. 35 – 4, pp. 993 – 1004. Elsevier, 30/09/2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.09.011 (JCR, Q1)

Alberto Mora Carreño; Daniel Riera; Carina Soledad González González; Joan Arnedo Moreno. Gamification: a systematic review of design frameworks. Journal of Computing in Higher Education. 29 – 3, pp. 516 – 548. Springer, 23/05/2017. DOI: 10.1007/s12528-017-9150-4 (JCR, Q2).

Sandra Cano; Jaime Muñoz Arteaga; César A. Collazos; Carina Soledad Gonzalez; Sergio Gustavo Zapata. Towards a Methodology for Serious Games Design for Children with Auditory Impairments. IEEE Latin America Transactions. 14 – 5, IEEE, 05/2016. (JCR, Q4).

Carina González; César Collazos; Roberto García. Desafío en el diseño de MOOCs: incorporación de aspectos para la colaboración y la gamificación. RED. Revista de Educación a Distancia. 48 – 7, Universidad de Murcia, 30/01/2016.

Carina González; Vicente Navarro. Structural theoretical framework based on motor play for designing and evaluation of active videogames. Games & Culture. SAGE, 2016. DOI: 10.1177/1555412015576613. (JCR, Q1).

Elisenda Espino; Carina González. Estudio sobre diferencias de género en las competencias y las estrategias educativas para el desarrollo del pensamiento computacional. Revista de Educación a Distancia. 46, Universidad de Murcia, 15/09/2015.

Sandra Cano; Carina González; César Collazos; Jaime Muñoz; Sergio Zapata. Agile Software Development Process applied to the Serious Games Development for Children from 7 to 10 years old.International Journal of Information Technologies and Systems Approach (IJITSA). 8 – 2, IGI Global, 2015.

Carina González; Pedro Toledo; Vanesa Muñoz. Agile human centered methodologies to develop educational software. DYNA. 2015. (JCR, Q4)

Manuel Area; Carina González. De la enseñanza con libros de texto al aprendizaje en espacios online gamificados. Educatio Siglo XXI. 33 – 3, pp. 15 – 38. Universidad de Murcia, 2015.

Natalia Padilla-Zea; Nuria Medina; Francisco Gutierrez; José López-Arcos; Patricia Paderewski; Carina González. Design process for balanced educational video games with collaborative activities. DYNA. 2015. (JCR, Q4).

Rubén González Crespo; Carina González. Editorial – IEEE Latin America Transactions. IEEE Latin America Transactions. 13 – 2, IEEE, 2015. (JCR, Q4).

Carina González; Pedro Toledo; Vanesa Muñoz. Enhancing the Gamification in Educational Systems through Personalization. International Journal of Engineering Education. 2015. (JCR, Q4)

Pablo Vera; Claudia Pons; Carina González; Rocío Rodríguez. La interfaz de usuario como punto de partida para la creación automática de aplicaciones móviles – Un enfoque basado en MDD. Revista Colombiana de Computación – RCC. Universidad Autónoma de Bucaramanga, 2015.

Carina González; Nazaret Gómez; Vicente Navarro; Mariana Cairos; Carmela Quirce; Pedro Toledo; Norberto Marrero. Learning healthy lifestyles through active videogames, motor games and gamification of educational activities. Computers in Human Behavior. Elsevier, 2015. DOI: 10.1016/j.chb.2015.08.052 (JCR, Q1).

Laura Aballay; Silvana Aciar; César Collazos; Carina González. Modelo de Adaptación de Contenido Basado en Perfil Cultural en Entornos de Aprendizaje (Adaptation Model Content Based in Cultural Profile into Learning Environment). IEEE Latin America Transactions. 13 – 2, IEEE, 2015. (JCR, Q4)

César Collazos; Giseña Clunie; Carina González. Red Iberoamericana de apoyo a los procesos de enseñanza-aprendizaje de competencias profesionales a través de entornos Ubicuos y Colaborativos. Revista Campus Virtuales. III – 2, pp. 108 – 116. RUCV, 2015.

Carina González; César Collazos. Sección Especial en Interacción Persona Ordenador y Educación. IEEE VAEP-RITA. 2015.

Pedro Toledo; Carina González; Carmela Quirce; Daniel Pedrero. Sistema de Medición 3D del Rango de Movilidad basada en Sensores de Profundidad. Revista Colombiana de Computación (RCC). 2015.

Silvana Aciar; Gabriela Aciar; César Collazos; Carina González. Sistema recomendador de usuarios en base al conocimiento, disponibilidad y reputación obtenida de interacciones en foros. IEEE VAEP-RITA. IEEE, 2015.

Carina González; Cesar Collazos; Habib Fardoum. Special Issue on Human Computer Interaction: A Systems Approach. International Journal of Information Technologies and Systems (IJITSA). IGI Global, 2015.

Said Filali; Carina González; Carlos Lecuona. Standards HMI/ SCADA in the design of Data Centers Interfaces: a case of study in a Network Operations Center. DYNA. 2015. (JCR, Q4).

Cristian Rusu; Virginica Rusu; Silvana Roncogliolo; Carina González. Usability and User Experience: What Should We Care About?. International Journal of Information Technologies and Systems Approach (IJITSA). 8 – 2, IGI Global, 2015.

Carina González. Estrategias para trabajar la creatividad en la Educación Superior: pensamiento de diseño, aprendizaje basado en juegos y en proyectos. RED. Revista de Educación a Distancia. 40, 2014.

Carina González; Santos Urbina. Experiencias y retos actuales en los campus virtuales universitarios. RED. Revista de Educación a Distancia. 40, 2014.

Carina Soledad González González, Alberto Mora Carreño. Técnicas de gamificación aplicadas en la docencia de Ingeniería Informática. ReVision. AENUI. Asociación de Enseñantes Universitarios de la Informática, 2014.

Carina González, Vicente Navarro, Mariana Cairos. Validación de un instrumento para evaluación emocional en niños y niñas: “EMODIANA”. FAZ. Revista de Diseño de la Interacción. 2014.

Elena Fariña; Carina Gonzalez; Manuel Area. ¿Qué herramientas utiliza el profesorado universitario en el Campus Virtual?. Revista de Educación a Distancia. 35, Universidad de Murcia, 01/01/2013. Available on-line at: <http://www.um.es/ead/red/35/presentacion.pdf>.

Carina Gonzalez; Alfonso Infante. Presentación del Número Monográfico “Campus Virtuales. Revista de Educación a Distancia. 35, Universidad de Murcia, 01/01/2013. Available on-line at: <http://www.um.es/ead/red/35/presentacion.pdf>.

Carina González; Pedro Toledo; Margarita Rodríguez; Vanesa Muñoz; Silvia Alayón. E-LEARNING FOR E-INCLUSION IN HOSPITALIZED CHILDREN. NETWORK TECHNOLOGY AND HOMEBOUND INCLUSIVE EDUCATION. Nova Science Publishers, 2013.

Carina González; Pedro Toledo; Miguel Padrón; Elena Santos; Mariana Cairos. Including Gamification Techniques in the Design of TANGO: H Platform. Jurnal Teknologi. 63 – 3, 2013.

Carina Soledad González González; María Aurelia Noda; Alicia Bruno; Lorenzo Moreno; Vanesa Muñoz. Learning subtraction and addition through digital boards: a Down syndrome case. International Journal Universal Access in the Information Society – UAIS. Springer, 2013. (JCR, Q3)

Lorenzo Moreno Ruiz; Carina González González; Evelio González González; Beatriz Popescu; Claudia Groenwald. Teaching Computer Architecture using a collaborative approach: the SIENA tool, tutorial sessions and problem solving. International Journal of Engineering Education. 29 – 2, pp. 1 – 10. (United States of America): Tempus, 2013. ISSN 0949-149X (JCR, Q4).

Victor Socas Guerra; Carina González. USOS EDUCATIVOS DE LA NARRATIVA DIGITAL: UNA EXPERIENCIA DE M-LEARNING PARA LA EDUCACIÓN EMOCIONAL. Teoría de la Educación y Cultura en la Sociedad de la Información (TESI). Universidad de Salamanca, 2013.

Juan-Manuel Dodero; Francisco-José García-Peñalvo; Carina González; Pablo Moreno-Ger; Miguel Ángel Redondo; Antonio Sarasa; José-Luis Sierra. Desarrollo de Soluciones para E-Learning: Diferentes Enfoques, un Objetivo Común. IEEE RITA. Revista Iberoamericana de Tecnologías del Aprendizaje. IEEE, 2013.

Carina Soledad González González; Cesar Collazos; Pedro Toledo Delgado; José Luís González Sánchez. Design and Analysis of Collaborative Interactions in Social Educational Videogames. Computer Human Behaviour. Elsevier, 2013. ISSN 0747-5632 (JCR, Q1)

María Aurelia Noda; Alicia Bruno; Carina González; Lorenzo Moreno; Hilda Sanabria. Suma y resta mediante el uso de una pizarra digital en alumnado con Síndrome de Down. Revista: UNION. Revista Iberoamericana de Educación Matemática. 30, pp. 15 – 40. Federación Iberoamericana de Sociedades de Educación Matemática (FISEM), 2012. ISSN 1815-0640

Carina Soledad González González; Francisco Blanco Izquierdo. Videojuegos Educativos Sociales en el aula. ICONO 14 Comunicación audiovisual y Nuevas Tecnologías. Año 9. Comunicación y Educación Inmersiva.2, Madrid, Community of Madrid(Spain): ICONO 14 Asociación Científica Editorial, 01/07/2011. ISSN 1697-8293

Carina Soledad González Gonzalez; Francisco Blanco Izquierdo. Designing social videogames for educational uses. Computers Education. 58 – 1, pp. 250 – 262. NetherlandsElsevier, 2012. Available on-line at: <http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131511001928>. ISSN 0360-1315 (JCR, Q1).

Lorenzo Moreno; Evelio J. González; Beatrice Popescu; Jonay Toledo; Jesús Torres; Carina Soledad González González. MNEME: A memory hierarchy simulator for an engineering computer architecture course. Computer Applications in Engineering Education. 19 – 2, pp. 358 – 364. Wiley Periodicals, Inc., 06/2011. ISSN 1061-3773 (JCR, Q4)

Carina Soledad González González; David Cabrera Primo; Daniel López Barrios; Antonio Barroso Diaz. PDP Systems for Audiovisual Educational Content: Development of a Solution for the Universidad de La Laguna. CEPIS UPGRADE European Journal for the Informatics Professional. 12 – 2, pp. 9 – 14. CEPIS UPGRADE European Journal for the Informatics Professional, 04/2011. ISSN 1684-5285

Silvia Alayón; Carina Soledad González González; Pedro Toledo. A laboratory experience for education in Automation inspired by Domotics. Computer applications in Engineering Education. WILEY-BLACKWELL, 2011. ISSN 1061-3773 (JCR, Q3).

Maria Aurelia Noda; Alicia Bruno; Carina Soledad González González; Lorenzo Moreno; Hilda Sanabria. Addition and subtraction by students with Down syndrome. TMES: International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. 42 – 1, pp. 13 – 35. Londres(United Kingdom): Taylor Francis, 2011. ISSN 0020-739X

Carina Soledad González González. Guest Editorial Preface. International Journal of Information Technologies and Systems Approach. 4, UKIGI Publishing, 2011. ISSN 1935-570X

Carina Soledad González González; David Cabrera Primo; Daniel López Barrios; Antonio Barroso Diaz. Sistemas PDP de Contenidos Audiovisuales: Desarrollo de una solución para la Universidad de La Laguna. Novatica. Revista de la Asociación de Técnicos de Informática. pp. 13 – 16. Barcelona, Catalonia(Spain): Asociación de Técnicos de Informática (ATI), 2011. ISSN 0211-2124

Carina Soledad González González; P. Toledo; S. Alayón; V. Muñoz; D. Meneses. Using Information and Communication Technologies in Hospital Classrooms: SAVEH Project. Knowledge Management E-Learning: An International Journal (KMEL Journal). Special Issue of Advances in Health Education Applying E-Learning, Simulations and Distance Technologies. 3 – 1, pp. 72 – 83. Laboratory for Knowledge Management E-Learning. Faculty of Education, The University of Hong Kong, 2011. ISSN 2073-7904

Dolores Meneses; Carina Soledad González González. Los estudios de Comunicación Social en el EEES y los desafíos profesionales emergentes. Comunicación y Hombre. Estrategias persuasivas en la comunicación. 6, pp. 153 – 164. Vitoria, Basque Country(Spain): Universidad Francisco de Vitoria, 11/2010. ISSN 1885-365X

Carina Soledad González González; Davinia Guerra; Hilda Sanabria; Lorenzo Moreno; Maria Aurelia Noda; Alicia Bruno. Automatic system for the detection and analysis of errors to support the personalized feedback.Expert Systems with Applications. 37 – 1, pp. 140 – 148. (United States of America): Pergamon-Elsevier Sciencie LTD, 2010. ISSN 0957-4174 (JCR, Q1)

2009-2001 (Journals)

Lorenzo Moreno; E.J. González; B. Popescu; J. Toledo; J. Torres; Carina Soledad González González. MNEME: A memory Hierarchy Simulator for an Engineering Computer Architecture Course. Computer applications in Engineering Education. WILEY-BLACKWELL, 2009. ISSN 1061-3773 (JCR, Q3).

Lorenzo Moreno; Evelio J. González; Carina Soledad González González; Beatrice Popescu. Propuesta de mejora en el proceso de aprendizaje del alumno y su aplicación a una asignatura de Arquitectura de Computadores. IEEE-RITA. 2008-060-R2. 4, pp. 239 – 248. Vigo, Galicia(Spain): Capítulo Español del IEEE, 2009. ISSN 1932-8540
 

Carina Soledad González González; Francisco Blanco. Emociones con Videojuegos: incrementando la motiva ción para el aprendizaje. Teoría de la Educación. Monográfico 2008. Videojuegos. 9 – 3, Universidad de Salamanca, 11/2008. ISSN 1138-9737

Carina Soledad González González; Francisco Blanco. Integrating educational 3D games in Moodle as affective interface. Simulation Gaming. 39 – 3, pp. 399 – 413. (United States of America): SAGE, 09/2008. ISSN 1046-8781

Carina Soledad González González; D. Guerra; H. Sanabria; A. Bruno; M. Noda; Lorenzo Moreno. Diagnóstico automático de errores aritméticos y ayudas adaptadas para niños con síndrome de Down. Revista da Sociedad Brasilera de Educación Matemática: SBEM RS.8, pp. 77 – 88. Sao Paulo(Brazil): Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 11/2007. ISSN 1517-3941

L. Moreno; Carina Soledad González González; E.J. González; J.F. Sigut; I. Castilla. SIMDE: An Educational Simulator of ILP Architectures with Dynamic and Static Scheduling. COMPUTER APPLICATIONS IN ENGINEERING EDUCATION. 15 – 3, pp. 220. (United Kingdom): Wiley Periodicals, Inc., 2007. ISSN 1061-3773

M.A. Noda; A. Bruno; V. Muñoz; R.M. Aguilar; L. Moreno; Carina Soledad González González. Un estudio sobre habilidades de conteo en alumnado con síndrome de Down. Educacion Matemática. 19, pp. 31 – 63. (Mexico): Santillana, 2007. ISSN 0187-8298

L. Moreno; Carina Soledad González González; E.J. González; I. Castilla; J.F. Sigut. Use of Constructivism and Collaborative Teaching in an ILP Processors Course. IEEE Transactions on Education. 2 – 50, pp. 101 – 111. (United States of America): IEEE, 2007. ISSN 0018-9359

V. Muñoz; L. Moreno; Carina Soledad González González; R.M. Aguilar; M.A. Noda; A. Bruno. Analisis de un tutorial inteligente sobre conceptos lógicos-matemáticos en alumnos con Síndrome de Down. RELIME. 9 – 2, pp. 211 – 226. (Mexico): Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. CINVESTAC, 2006. ISSN 1665-2436

Carlos Legna; Carina Soledad González González. An Intelligent Decision Support System (IDSS) For Public Decisions Using System Dynamics And Case Based Reasoning (CBR). Organizacija – Journal of Management, Information Systems and Human Resources. 38, pp. 530 – 535. (Slovenia): Univerza V Mariboru, 2005. ISSN 1318-5454

Lucía Suárez; Carina Soledad González González; Román Estévez; Dña. Cristina Udo.; D. José M. Hernández de la Cruz; Miguel Vilas Montero; Manuel Ortiz Cruz; Manuel Area. A las Puertas de Babylon: Experiencia de Educación Intercultural apoyada en el uso de las TIC. Red Digital. Revista de Tecnologías de la Información y Nuevas Tecnologías. 5, Madrid, Community of Madrid(Spain): Ministerio de Educación, Cultura y Deportes. CNICE, 12/2004. Available on-line at http://reddigital.cnice.mecd.es/5/experiencias/experiencias_ind.html>. ISSN 1696-0823

Silvia Alayón; Carina Soledad González González; Lorenzo Moreno; Rubén Cárdenes; Eduardo Suárez; Juan Ruiz Alzola. Detection of Anatomical Point Landmarks in Medical Images Using Fuzzy Logic. En WSEAS TRANSACTIONS ON SYSTEMS. 6 – 3, pp. 1927 – 1932. Tenerife, Canary Islands(Spain): World Scientific and Engineering Academy and Society, 12/2004. ISSN 1109-2750

Carina Soledad González González; Estevez J.; Moreno L.; Muñoz V.; Alayon, S.SICOLE: Diagnóstico y tratamiento computarizado de la Dislexia en español. PIXEL-BIT. REVISTA DE MEDIOS y EDUCACIÓN. 24, Sevilla, Andalusia(Spain): Universidad de Sevilla, 06/2004. Available on-line at:<http://www.sav.us.es/pixelbit/marcoabj24.htm>. ISSN 1133-8482 (Indexed SCOPUS)

Moreno L.; Aguilar R. M.; Estévez J. I.; Sigut J. F.; Piñeiro J.D.; Carina Soledad González González. Using KADS Methodology in a Simulation Assisted Knowledge Based System: Application to Hospital Management. Expert Systems With Applications . ESWA journal. 20 – 3, pp. 235 – 249. (United States of America): Elsevier, 06/2001. ISSN 0957-4174. JCR. Q1

J.I. Estévez; J.D. Piñeiro; J. Sigut; J.L. Sánchez; R.M. Aguilar; L. Moreno; R. Marichal; Carina Soledad González González. Exploiting the advantages of symbolically interpretable continuous biomedical parameters with a fuzzyfied symbolic model. Artificial Intelligence in Medicine. 21, pp. 253 – 262. NetherlandsElsevier, 08/2001. ISSN 0933-3657. JCR. Q1

Chapters

MSR Montoya, ER Flores, CS González-González (2019). El juego como metodología para la enseñanza.  En Libro JUEGOS Y SOCIEDAD: DESDE LA INTERACCIÓN A LA INMERSIÓN PARA EL CAMBIO SOCIAL, 89.

L. Moreno; E.J. González; B. Popescu; J.D. Piñeiro; A. Hamilton; J. Torres; J. Toledo; J.F. Sigut; Carina Soledad González González; J.J. Merino. Looking for an Expert System based on Concept Maps for Automated Meaningful Learning. Expert Systems Research Trends. pp. 139 – 150. Nova Publishers, 2007. ISBN 1-60021-688-9.

Caria Soledad González González; Carlos Legna. Application of System Dynamics and Case Base Reasoning (CBR) to build an Intelligent Decision Support System (IDSS) to improve Strategic Public Decisions. Intelligent Decision-Making Support Systems(i-MDSS): Foundations, Applications and Challenges. pp. 255 – 270. Decision Engineering Series. Springer-Verlag (London), 2006. ISBN 978-1-84628-228-7.

Lorenzo Moreno Ruiz; Rosa Aguilar; Carina Soledad González González; Jose Sigut. La Inteligencia Artificial en la Educación. Máster Universitario en Diseño y Utilización de Recursos Informáticos en el aula (DURIA). 2, pp. 1 – 102. Fundación Empresa Universidad de La Laguna, 2004. ISBN 84-688-0922-5

Carina Soledad González González; Belén Hernández. Las TIC como Herramientas para la Diversidad. Máster Universitario en Diseño y Utilización de Recursos Informáticos en el aula (DURIA). 2, pp. 1 – 102. Fundación Empresa Universidad de La Laguna, 2004. ISBN 84-688-0922-5

Noda Herrera; Carina Soledad González González; Bruno Castañeda A.Las TIC en la Enseñanza. Una Aproximación Conceptual. Máster Universitario en Diseño y Utilización de Recursos Informáticos en el aula 4(DURIA). 2, pp. 1 – 102. Fundación Empresa Universidad de La Laguna/, 2004. ISBN 84-688-0922-5

Carina Soledad González González; Vanessa Muñoz; Jose Ignacio Estevez; Jose Luis Sánchez. Multimedia. Máster Universitario en Diseño y Utilización de Recursos Informáticos en el aula (DURIA). 2, pp. 1 – 102. Fundación Empresa Universidad de La Laguna, 2004. ISBN 84-688-0922-5

Carina Soledad González González; Moreno L.; Estévez J.; Aguilar R.; Muñoz V.; Sánchez J.; Sigut .J.; Piñeiro J.Integrating Multimedia Technology, Knowledge Based System and Speech Processing for the Diagnostic and Treatment of Developmental Dyslexia. Intelligent Tutorial Systems.Lecture Notes in Computer Science 2363 Springer Verlag (Eds.). 2363/2002, pp. 168 – 177. Berlin, Berlin(Germany): Stefano A. Cerri, Guy Gouardères and Fàbio Paraguaçu, 2002. ISBN 3-540-43750-9

Carina Soledad González González; Moreno L.; Sánchez J.L.; Aguilar R.M.; Estévez J.I.; Barroso C.Adaptive Multimedia Interface for Users with Intellectual and Cognitive Handicaps. Intelligent Tutorial Systems. Lecture Notes in Computer Science 1839. Springer Verlag. 1839/2000, pp. 363 – 372. Gilles Gauthier, Claude Frasson and Kurt VanLehn, 200

Conferences

2021

  • García-Holgado, A., García-Peñalvo, F. J., Therón, R., Vázquez-Ingelmo, A., Gamazo-García, A., González-González, C. S., Gil Iranzo, R., Frango, I., & Alier-Forment, M. (2021). Development of a SPOC of Computer Ethics for students of Computer Science degree. In A. García-Holgado, F. J. García-Peñalvo, C. S. González González, A. Infante Moro, & J. C. Infante Moro (Eds.), 2021 XI International Conference on Virtual Campus (JICV). IEEE. doi:10.1109/JICV53222.2021.9600272.  ISBN: 978-1-6654-3703-5.
  • Carina Soledad González González, Alicia García Holgado (2021), Retos para la inclusión de las mujeres en las carreras STEM. XICIDU Congreso Iberoamericano de Docencia Universitaria: La transformación digital de la universidad / coord. por Amador Guarro Pallás, Manuel Area Moreira, Javier Marrero Acosta, Juan José Sosa Alonso, 2021, ISBN 978-84-09-27632-5, págs. 198-209.

  • Carina S. González, Alicia García Holgado, Pedro Plaza, Manuel Castro, Aruquia Peixoto, Julia Merino, Elio San Cristóbal, Antonio Menacho, Diana Urbano, Manuel Blázquez, Félix García Loro, Maria Teresa Restivo, Rebecca Strachan, Paloma Díaz, Inmaculada Plaza, Cristina Fernandez, Susan M. Lord, Diane T. Rover, Rosana Chan, Melany M. Ciampi, Russ Meier, Edmundo Tovar, Magdalena Salazar, Susan Zvacek, José A. Ruipérez Valiente, Blanca Quintana, Sergio Martín, Guillermo Botella, África Lopez-Rey, Paulo Abreu: Gender and STEAM as part of the MOOC STEAM4ALL. EDUCON 2021: 1630-1634

  • Alicia García Holgado, Carina S. González-González, Franciso José-García-Peñalvo: Introduction of the gender perspective in the university teaching: a study about inclusive language in Spanish. EDUCON 2021: 1669-1673

  • Eduardo Nacimiento-García, Carina S. González-González, Francisco Luis Gutiérrez Vela: Automatic captions on video calls, a must for the elderly: Using Mozilla DeepSpeech for the STT. Interacción 2021: 2:1-2:7

  • Lorena Colombo-Ruano, Carlota Rodríguez-Silva, Verónica Violant Holz, Carina Soledad González-González:
    Technological acceptance of voice assistants in older adults: an online co-creation experience. Interacción 2021: 12:1-12:5

  • Rosa M. Gil Iranzo, Mercè Teixidó Cairol, Carina Soledad González-González, Roberto García:
    Learning Quantum Computing: An Interaction Protocol for Quantum Computing Interfaces. Interacción 2021: 13:1-13:5

  • Carina S. González-González, Alicia García Holgado: Strategies to gender mainstreaming in Engineering studies: a workshop with teachers. Interacción 2021: 19:1-19:5

  • Nazaret Gómez-del-Río, Carina S. González-González, Francisco J. García-Peñalvo: Promoting healthy lifestyle habits through learning based on active video games. SIIE 2021: 1-4

  • Carina S. González-González, Pino Caballero-Gil, Alicia García Holgado, Francisco J. García-Peñalvo, Jezabel Molina, José M. del Castillo-Olivares, Bernardo Candela San Juan, Sara García Cuesta, Inmaculada Perdomo, Cándido Caballero-Gil, Francisco Luis Gutiérrez Vela, Patricia Paderewski, Verónica Violant Holz, Rosa Gil Iranzo, Sofía Ramos:
    COEDU-IN Project: an inclusive co-educational project for teaching computational thinking and digital skills at early ages. SIIE 2021: 1-4

  • Luis Molina-Tanco, Cristina Manresa-Yee, Carina S. González-González, Blanca Montalvo-Gallego, Arcadio Reyes-Lecuona: Interacción ’21: XXI International Conference on Human Computer Interaction, Málaga, Spain, September 22-24, 2021. ACM 2021, ISBN 978-1-4503-7597-9 

2020 

2019

2018

  • Torres-Carrión, P-V., González-González, C.S., Bernal-Bravo, C., & Infante-Moro, A. (2018, December). Gesture-Based Children Computer Interaction for Inclusive Education: A Systematic. In Technology Trends: 4th International Conference, CITT 2018, Babahoyo, Ecuador, August 29–31, 2018, Revised Selected Papers (Vol. 895, p. 133). Springer.
  • González-González, C., González, E. H., Ruiz, L. M., Infante-Moro, A., & Guzmán-Franco, M. D. (2018, October). Teaching computational thinking to Down syndrome students. In Proceedings of the Sixth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (pp. 18-24).
  • González-González, C. S., García-Holgado, A., García-Peñalvo, F. J., & Mena, J. (2018). Educando para la igualdad en la universidad: experiencias de innovación docente en la enseñanza de la informática.
  • González-González, C. S., García-Holgado, A., García-Peñalvo, F. J., & Mena, J. (2018, September). Towards equality in higher education: Innovative Teaching experiences in computer education. In Proceedings of the XIX International Conference on Human Computer Interaction (pp. 1-2).
  • González-González, C. S., Iranzo, R. M. G., Paderewski, P., & Padilla-Zea, N. (2018, September). Gender Design Methods for Engineering, Responsible Innovation and Interaction. In Proceedings of the XIX International Conference on Human Computer Interaction (pp. 1-2).
  • Torres-Carrión, P., González-González, C., Bernal-Bravo, C., & Infante-Moro, A. (2018, August). Gesture-based children computer interaction for inclusive education: A systematic literature review. In International Conference on Technology Trends (pp. 133-147). Springer, Cham.
  • García-Holgado, A., Mena, J., García-Peñalvo, F. J., & González, C. (2018, April). Inclusion of gender perspective in Computer Engineering careers: Elaboration of a questionnaire to assess the gender gap in Tertiary Education. In 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 1547-1554). IEEE.
  • Iranzo, R. M. G., Padilla-Zea, N., Paderewski-Rodríguez, P., & González-González, C. S. (2018, April). Empathy and virtual agents for learning applications in symbiotic systems. In 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 694-697). IEEE.
  • González, C. S. G., de la Rosa, J. L. S., Cruz, V. M., & Delgado, P. T. (2018, April). Motivation for students in computer science and design. In 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 1395-1401). IEEE.
  • Peixoto, A., González, C. S. G., Strachan, R., Plaza, P., de los Angeles Martinez, M., Blazquez, M., & Castro, M. (2018, April). Diversity and inclusion in engineering education: Looking through the gender question. In 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 2071-2075). IEEE.
  • González-González, C. S., García-Holgado, A., de los Angeles Martínez-Estévez, M., Gil, M., Martín-Fernandez, A., Marcos, A., … & Gershon, T. S. (2018, April). Gender and engineering: Developing actions to encourage women in tech. In 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 2082-2087). IEEE.
  • Ruiz, L. M., Nieves, D. C., Popescu-Braileanu, B., & González, C. S. G. (2018, April). Methodological proposal for automatic evaluation in collaborative learning. In 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 1414-1418). IEEE.
  • Del Rio, N. G., González, C. S. G., González, R. M., Adelantado, V. N., Delgado, P. T., & Fleitas, Y. B. (2018, April). Gamified educational programme for childhood obesity. In 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 1962-1668). IEEE.
  • Torres-Carrión, P. V., González-González, C. S., Aciar, S., & Rodríguez-Morales, G. (2018, April). Methodology for systematic literature review applied to engineering and education. In 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 1364-1373). IEEE.
  • García-Holgado, A., Mena, J., García-Peñalvo, F. J., & González, C. (2018, April). Inclusion of gender perspective in Computer Engineering careers: Elaboration of a questionnaire to assess the gender gap in Tertiary Education. In 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 1547-1554). IEEE.
  • Rodríguez Orihuela, A., Espósito García, A., & González González, C. S. (2018). Tráfico web del Campus Virtual de la Universidad de La Laguna (2010 al 2017).
  • García Espósito, A., Rodríguez Orihuela, A., González González, C. S., & Jiménez Abizanda, A. I. (2018). Titulaciones online y semipresenciales de la Universidad de La Laguna: uso de la videoconferencia y prácticas de docencia virtual.
  • González González, C. S., Díaz Kaas-Nielsen, H. S., Negrín Torres, E., & Villarroel Ramírez, R. (2018). # ULLvioleta: impulsando la igualdad a través de la comunicación audiovisual.
  • Aciar, G. I., Aciar, S. V., & González González, C. S. (2018). Analítica del aprendizaje: método automático para identificar sentencias que contienen información positiva y negativa utilizando técnicas de minería de texto.
  • García Espósito, A., Rodríguez Orihuela, A., & González González, C. S. (2018). Hacia la mejora de la competencia digital del alumnado universitario.
  • Villarroel Ramírez, R., Negrín Torres, E., González González, C. S., Rodríguez Orihuela, A., & García Espósito, A. (2018). Procedimiento de elaboración de un MOOC institucional: estableciendo la hoja de ruta.
  • Infante Moro, A., & González González, C. S. (2018). VIII Jornadas Internacionales de Campus Virtuales (JICV’18): Libro de Actas.
  • González González, C. S., Negrín Torres, E., & Real, J. D. (2018). Análisis de sistemas de gestión de contenido audiovisual para universidades.
  • Negrín Torres, E., Villarroel Ramírez, R., Díaz Kaas-Nielsen, H. S., Real Gómez, J., Barroso Díaz, A., & González González, C. S. (2018). Gestión del canal audiovisual de comunicación educativo y divulgativo ULLmedia.
For more publications, please see my Researchgate profile.
 
Cerrar menú